Vroeger diende de schaapskooi als onderkomen voor schapen. Tegenwoordig is in de voormalige schaapskooi op Heidestein een bezoekerscentrum gevestigd. Vrijwilligers vertellen je over het natuurgebied en de historie. Je kunt bij de Schaapskooi terecht voor folders, achtergrondinformatie en kinderroutes. Ook worden regelmatig activiteiten georganiseerd, kijk daarvoor in de kalender.
Er staan dus geen schapen meer bij de schaapskooi. Je hebt kans om een gescheperde kudde tegen te komen op de heide van Bornia en Heidestein. Onder begeleiding van een herder met honden trekken deze Veluwse heideschapen door de natuur en houden door begrazing het heidelandschap open.

Praktische informatie
Openingstijden
Zondag: 11.00 – 16.30 uur.
Let op: in de maanden november, december, januari en februari: open van 11.00 tot 16.00 uur.
Locatie
De Schaapskooi ligt midden in het bos van Landgoed Heidestein. Volg aan het einde van de weg Hoog Kanje in Zeist de bordjes ‘Schaapskooi’ (ca. 10 minuten lopen).
Parkeren
De auto parkeren kan op de parkeerplaatsen aan Hoog Kanje in de omgeving van Ontmoetingscentrum Binnenbos en de scholen.
Betalen
In de Schaapskooi is het alleen mogelijk om met PIN te betalen.
Toilet
Eenvoudig toilet aanwezig. Er zijn geen faciliteiten voor mensen met een beperking.

Kinderactiviteiten
Voor kleine kinderen is er het Beestenbos waar de kinderen kennis kunnen maken met de verschillende dieren die in onze bossen leven. Voor oudere kinderen is er de Schapenroute (1,2 km) met vragen over alles wat groeit en leeft op Heidestein. De vragen wisselen per kwartaal en op het laatste bord van de route (nr. 12) staan aan de achterkant de antwoorden. Beide kinderactiviteiten kunnen ook worden bezocht als het bezoekerscentrum gesloten is.

Onze vrijwilligers
Ilona Brandsma is gastvrouw bij bezoekerscentrum Schaapskooi Heidestein in Driebergen-Rijsenburg:
‘Ik ben altijd op zoek naar hoe ik de verbinding met de natuur kan houden en daaraan kan bijdragen. Heidestein is een oase van rust, verscholen in het stedelijke gebied. Mijn dag is geslaagd als ik, door de informatie die ik geef, de ervaring van de bezoekers net iets mooier heb gemaakt.’
